Vampirse satar!

31 Eki

Twilight ve True Blood ile yeniden gündeme oturan vampirler, bu yeni trendin ne kadar etkili olduğu ve pazarlama açısından ne kadar önemli bir araç olduğunun en büyük kanıtı oldu. True Blood, 2007’deki Sopranos’dan sonra HBO’nun en çok izlenen dizisi olmayı başardı. Twilight’ın sitesi açıldığında, Haziran 2009, özellikle 25-34 yaş arasında ortalama bir web kullanıcısının iki katı kadar hit almış durumda. Diğer nokta ise konuya kadınların ortalamanın %44 üzerinde ilgi gösterdiği. Facebookta en çok ilgi çeken oyunlar yine vampirlerle ilgili olanlar.

Evet ama bu kadar ilgi ve bu kadar başarı aslında neden kaynaklanıyor, vampirler insanlarda neye dokunuyor da bu kadar gündemde kalabilyor?

Revelations: A Blue Blood Novel ‘ın yazarı Melissa De La Cruz’un da belirttiği gibi, “Vampires are glamorous creatures who stay up all night partying. And they’re thin. You never hear about a fat vampire.” Vampirler bütün gece partilemek üzere uyanık kalan, göz kamaştırıcı yaratıklar. Üstelik de hepsi zayıf. Siz hiç hayatınızda şişman bir vampir gördünüz mü?

Sonsuza kadar genç kalma, sabahlara kadar partileyebilme, en güzel, en havalı, en seksi olabilme ve hatta bir de üstüne üstlük zeki olabilmeleri de eklenince, neden gençler arasında bu kadar populer olduklarını anlamak çok da zor değil aslında. Günümüzün tüm moda ve trendlerinin temsili olan, gençlerin özellikle özendikleri tüm özellikleri taşıyan bu yaratıklar pazarlama dünyasının hemen dikkatini çekiveriyor elbette. Onları merkeze alan hikayeler ve temalardan oluşan konseptler pazarlama ve iletişim stratejilerinin bir parçası olmaya başladı.

Vampirlerin varoluş amaçlarının ve yaşam tarzlarının merkezinde oturan iki temel faktör ise yine populerliklerini ve onları baz alan başarılı pazarlama ve iletişim planlarını açıklıyor; arzu/şehvet ve hedonizm. Davranışlarının ve seçimlerinin altında yatan şehvet, gündelik hayatta eksik kalan bir takım duyguları veya özenilen/düşlenen şeyleri simgeleyerek, izleyici tatmin ediyor. Vampirlerin yaşamlarının tek amacı ve hedefi olan hedonizmin ise günümüz tüketim toplumunun kendisini en yakın hissettiği özellik olmasına şaşırmamak gerek. Buna bir de bitmez tükenmez bir şekilde tüketim ihtiyaçları ve bir türlü tatmin olmayan istekleri de eklenince, dış görünüşü ile idealize edilmiş, sonsuza kadar yaşayacak, üstelik de zeki yaratıklar olarak toplumun hayranlığını kazanıveriyorlar.

Bunu yanısıra vampirlerin bir nevi super kahramanlar olduğunu söylemek de çok yanlış olmayacaktır. Özellikle savaş ve ekonomik kriz dönemlerinde populer olan super kahramanlar gibi vampirler de bu dönemde daha fazla ilgi çekmekte. Özellikle bu dönemlerde yozlaşmış değerleri veya kaybedilmekte olan değerleri için kendini sorgulamakta olan toplum için super kahramanlar birer kurtuluş umudu olarak sarıldıkları olgular iken, vampirler bu değerlerin tamamen temsil edildiği yaratıklar oluyorlar. Vampirler ki super kahramanlardan farklı olarak toplum yararına herhangi bir şey yapmak zorunda değiller, tek varlık amaçları kendi varoluşlarını sürdürmek ve kendi zevklerini yaşabilmek! Günümüz krizlerinde ve zor günlerinde zaten hedonizme kendini bu kadar bırakmaya hazır bir toplum için bundan daha iyi bir örnek olabilir mi?

Tüm bunlara baktığımızda bir markanın vampir akımından yararlanması için ne çok neden olduğunu açıkca görebiliriz. Nitekim bu fırsatı kaçırmayan bir çok pazarlama ve iletişim planı olduğu da ortada. Ancak vampirlerin taşıdığı değerler göz önüne alındığında, kullanan marka için bu değerlerin de etkili olacağı unutmamalı. Dolayısıyla arzu ve şehveti tetiklemek istiyorsanız, hedonist bir tutkuya dönüşmek amacındaysanız ve kişisel bir ihtiyaca yönelik bir marka iseniz, moda veya sanat ile ilgili bir noktadaysanız vampir ve vampirlerle ilgili konseptler sizin için uygun olabilecektir. Ancak unutmamak gerekir ki, kapitalist düzeni bir çok açıdan temsil eden vampirler ve tüketimi pompalayan bu konsept, geleneksel ve daha tutucu olan bir kesim tarafından aynı iştahla karşılanmayacak ve hatta kesin bir tavırla reddedilme tehlikesi ile karşılaşabilecektir.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: